De molen, een Rem halfautomaat, is eigendom van de gemeente Drechterland en bemaalt het natuurgebiedje ten oosten van Bomenland. Hij is voorzien van borden op de wieken, in verband met de grote opvoerhoogte. Het is een inmaler, en hij wordt bijgestaan door een elektrische pomp welke in de molen is geplaatst.
2019 ontbraken de staart en de voorborden van één wiek, later bleken die gerepareerd.
2. Foto: Cor Bus, 10 juli 2013 4. Foto's: Ronald Bakker, 19 maart 2019 5. Foto: Harry Fluks, 6 dec. 2025